МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА

Тема. Моє майбутнє.
Мета: формувати у учнів усвідомлення власної відповідальності за вибір майбутньої професії; формувати і зміцнювати позитивні ціннос­ті та переконання учнів стосовно майбутнього; вчити бачити свої реальні перспективи і можливості; виховувати риси позитивного цільного характеру для повноцінних міжособистісних стосунків та здорового життя; розвивати самопізнання, вміння планувати і досягати професійних цілей, раціонально використовувати час.
Обладнання: мультимедійний презентація, кольорові олівці, фломастери, плакат «Правила групової взаємодії», зображення веселки,  зображення горщика із золотом, стікери, циферблати годинника, умовні одиниці, валіза жовта, пам’ятка для учнів, молоточок, лоти, сертифікати.
Цільова аудиторія: учні 11 класу.
Форма проведення: тренінгове заняття.
Час: 1,5 -  2 години.
Використана література:
1. Бойко Ю. А. Не помилитися з вибором! : профорієнтація школярів /                                 Ю. А. Бойко // Позаклас. час. – 2013. – № 1-2. – С. 45-53.
2. Вибір професії – крок у доросле життя : [матеріали до бесід з учнями] //
Позаклас. час. – 2010. – № 3. – С. 133-148.
3. Дурицька Є. Життєвий проект старшокласника : [заняття з
профорієнтації] / Є. Дурицька // Позаклас. час. – 2007. – № 3 – С. 57-59.
4. Зінорук Т. Твій майбутній вибір : [профорієнтація] / Т.Зінорук // Шк. б- ка. – 2009. – № 1. – С. 87-92.
5. Інтерактивні методики у профорієнтаційній роботі // Шк. світ. – 2009. –                  № 41. – С. 10-11.
6. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. -
Ростов-на-Дону, 1996.
7. Краща за професією. Інтелект гра „Поле чудес” // Позаклас. час. – 2001. – № 31. – С. 17.
8. Кухленко, Н. Чи знаєш ти свої здібності? : [профорієнтація] /                                                     Н. Кухленко // Позаклас. час. – 2009. – № 1. – С. 49-50.
9. Професійна орієнтація: як зробити вибір : анкета інтересів // Позаклас.
час. – 2001. – № 28. – С. 2-5.
10.Пискун Т. У світі професій : метод. розробка / Т.Пискун // Все для
вчителя. – 2010. – № 10-12. – вкл. С. 19-21.
11. Психологія особистості: Словник-довідник. / За ред. П.П.Горностая,
Т.М.Титаренко. - К.: Рута, 2001. - 320 с.
Підготовча робота:
Проведена діагностична робота:
- ДДО – М. Є. Климова.
- ОДАНІ - 2(С.Я.Капіловська, Б.О.Федоришин).
- Опитувальник професійної спрямованості (ОПС) Д. Голонда (модифікація                                         В.В. Синявського, О.О. Яшишина)

Структура тренінгу


Зміст заняття


Час

Необхідні  ресурси
1
Вступне слово психолога. Привітання.
10 - 15  хв
асоціативні картки
2
Прийняття правил групової взаємодії.
2 - 5 хв
плакат правил групової взаємодії
3
Очікування. Вправа «Веселка».
5-7 хв
зображення веселки, горщика із золотом, золотих монет, ручки
4
Вправа «Циферблат життя».
10 хв
циферблати годинника, вирізані з паперу
5
Ігрова вправа «Ланцюжок професій»
10 -15 хв

6
Мозкова атака.  «Що означає правильний вибір професії?»
10 хв
Результати проведеної діагностичної роботи представлені у вигляді карти професійної спрямованості для кожного учня
7
Вправа-енергізатор «Аукціон».
15   хв
Мультимедійна презентація, слайди з відповідними лотами, «у.о.»
8
Вправа - руханка «Мости».
5 хв


9
Вправа  «Реклама професії» 
15 – 20  хв
цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів
10
Рефлексія
5 - 10 хв
зображення веселки, горщика із золотом, золотих монет, ручки, асоціативні картки
11
Підбиття підсумків. Вправа-гармонія  «Жовта валіза».
5-10 хв
жовта валіза, стікери двох видів

Хід тренінгового заняття
1. Вступне слово психолога. Привітання.
Мета: провести знайомство учасників групи. Створити умови для ефективної роботи.
Доброго дня всім вам! Встаньте, будь ласка, візьміться за руки, опустіть голови вниз. На рахунок три – підніміть голови  і разом побажайте: «Всім,                   всім — гарного дня!»
Учасники по-черзі називають свої імена додаючи фразу, яка починається зі слів: «Не хочеться хвалитися, але я дуже люблю ... і тому мрію стати                  великим ...». Виступи дітей.
Перед вами знаходяться асоціативні карти, з якими ми вже звикли працювати. Будь ласка оберіть дві картки, які вам сподобалися при відповіді на запитання  «Я - тепер» та «Я у майбутньому». Презентації дітей.
Я дуже вдячна вам за вашу щирість, відповіді.
Чи пам’ятаєте ви ким ви хотіли бути в дитинстві?
Чи змінилися ваші вибори?
Можливо є ті, хто ще не визначився зі своєю майбутньою професією? Що вам заважає? Чи я підтримка чи допомога вам потрібна? Відповіді дітей.
Тема побудови майбутньої професійної  та життєвої траєкторій надзвичайно важливі й актуальні.
Як ви вважаєте чому? Відповіді дітей.
Сьогодні наше заняття обіцяє бути цікавим і насиченим.
2. Прийняття правил групової взаємодії.
Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи у групі.
Для подальшої роботи нам необхідно прийняти правила групової  взаємодії. Демонстрація плакату. Прийняття правил.
1)  Добровільність і активність. Якщо ви не хочете говорити або виконувати завдання –  ми вас не заставляємо. Слід наголосити, що лише будучи активним та ініціативним можна досягти успіхів і спробувати щось змінити.
2)  Чесність і правдивість. Не існує правильних і неправильних відповідей. Правильною є та відповідь, яка передає ваші думки, почуття, ставлення до чогось.
3)  Вміння слухати. Не перебивайте того, хто говорить, ні словом, ні жестом, ні мімікою – кожна людина хоче бути почутою.
4)  Таємність або конфіденційність. Усе, що тут відбувається, має стати нашою таємницею.
5)  «Тут і тепер». Говоримо  тільки по темі, не відволікаємося.
6)  Не оцінюйте, не давайте порад.
7)  Бути доброзичливими у ставленні до інших.
Які ще у вас є пропозиції щодо правил роботи? За потребою додаються ще правила.
Згодні прийняти ці? Приймаємо!
3. Очікування. Вправа «Веселка».
Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи в групі.
Я хочу поговорити з вами про ваше майбутнє. Кожен  з вас погодиться, що вибір професії - дуже важливий і відповідальний крок. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і всього суспільства в цілому.
Звичайно, успішний вибір майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків.
Існує легенда, що в кінці веселки стоїть горщик із золотом, і кожному, хто його знайде, доля дарує щастя і багатство. Тож пригадайте, будь ласка, ті почуття, які охоплювали вас, коли ви заворожено вдивлялися в різнобарв’я веселки, яка створена сонцем і дощем для того, щоб радувати людей. А тепер подивіться на нашу веселку. Нехай ті місця, де вона опирається на обрій, позначають ваш сьогоднішній настрій та очікування від тренінгового заняття. Свої ж сподівання, будь ласка, запишіть на стікерах і прикріпіть до нашої веселки. Озвучте сподівання.
4. Вправа «Циферблат життя».
Мета: актуалізація проблеми професійного і життєвого самовизначення.
А зараз пропоную помалювати. На отриманих вами паперових циферблатах напишіть цифри, які позначатимуть не час, а роки вашого життя. Спочатку ми народились – ставимо цифру «0», потім росли, дорослішали – стрілка рухалась від цифри до цифри, і зараз зупинилася на позначці, рівній вашому нинішньому віку. Малюємо далі стільки позначок, скільки б хотіли років прожити. Проте не забувайте, що дуже головне не скільки ти прожив, а як ти це зробив. Якими ви бачите себе через 5 та 10 років? Продовжить фразу «Через 5(10) років я хочу бути…» Відповіді запишіть на зворотній стороні годинника. Отже, у кого які плани на майбутнє?
5.     Ігрова вправа «Ланцюжок професій».
Мета вправи: розвиток в учнів уміння виділяти загальне в різних видах трудової діяльності
Інструкція. Зараз ми по колу побудуємо «ланцюжок професій». Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь  близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т.д.
Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.
По ходу гри психолог іноді ставить уточнюючі питання: «У чому ж схожість вашої професії з тільки що названою?» Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.
Обговорення. При обговоренні гри важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.
(Приклад подібного ланцюжка: металург - кухар – м’ясник - слюсар (теж рубає, але метал) - автослюсар - таксист - сатирик естрадний (теж "зуби заговорює") - артист драмтеатру - артист балету і т.д.)
Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо те, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може опинитися в інших, більш доступних.
6. Мозкова атака «Що означає правильний вибір професії?».
Що означає правильний вибір професії? Роздуми дітей.
Вибір – це взаємодія двох сторін: людини і спеціальності. Людина характеризується деякими індивідуальними особливостями, які проявляються: у її фізичному, інтелектуальному, соціальному розвитку, у можливостях, інтересах, схильності, характері, темпераменті.
Завдяки діагностичної роботи, яку проводили раніше, ми  визначали ваші схильності до професій, професійного середовища, ваші вподобання. (ДДО – М. Є. Климова; ОДАНІ – 2 (С.Я.Капіловська, Б.О.Федоришин); Опитувальник професійної спрямованості (ОПС)   Д. Голонда (модифікація В.В. Синявського, О.О. Яшишина))
Скажіть, будь ласка, чи завжди співпадають наші схильності із  нашими здібностями,  бажаннями? Так, дійсно не завжди. Нам не завжди подобаються ті види діяльності, які у нас найбільше виходять. У таких випадках вибір професії найбільш складний, адже необхідно вибирати, на що ж  орієнтуватися: на "хочу" або на "можу". Виступи дітей.
Дійсно  спеціальність висуває до людини певні вимоги: певного темпу виконання, лабільність, вміння переключатися з одного типу завдань на інший, тобто для неї характерні вимоги до психофізіологічних особливостей людини
Існують професії, для яких необхідна наявність вроджених якостей (наприклад, водієві - швидкість реакції, витривалість, гнучкість). У психології такі професії відносять до типу професій з абсолютною профпридатністю. А є професії, де відсутність необхідних якостей може компенсуватися мотивацією, досвідом людини, і ними  оволодіти  може практично будь-яка  здорова людина. Вони належать до групи відносної профпридатності.
7.  Вправа-енергізатор «Аукціон».
Мета: навчити робити правильний вибір, розпоряджатися своїм життям, часом, енергією, можливостями.
Не варто забувати про те, що дуже часто на нашому життєвому шляху зустрічаються альтернативи, серед яких ми повинні зробити вибір і, бажано, правильний. Тому переходимо до наступної вправи-енергізатора – «Аукціон».
Кожен із учасників отримує по 18 у.о. І, як юнаки можуть розпоряджатися своїм вибором, так і я даю вам змогу витрачати ці у.о. на те, що вам більш до вподоби. Отже, перед вами поставлена задача: «Витратити, або заощадити». Але пам’ятайте, перш ніж зробити свій вибір, двічі подумайте, проте і «задніх пасти» не треба, ви можете залишитись ні з чим. До вашої уваги 10 пар лотів.
1-а пара
Гарний, просторий будинок (1 у.о)
Нова суперсучасна модель авто(1 у.о)
2-а пара
Повністю оплачений
відпочинок будь-де на двох (2 у.о)
Повна гарантія того, що ви з майбутнім
чоловіком/дружиною проживете
щасливо все життя(2 у.о)
3-а пара
Ви станете популярним у вашій компанії протягом двох років
(2 у.о)
Один справжній друг на все
життя (2 у.о)

4-а пара
Гарна освіта (2 у.о)
Прибутковий бізнес (2 у.о)
5-а пара
Здорова сімя (3 у.о)
Всесвітня слава (3 у.о)
6-а пара
Змінити будь-яку рису вашої зовнішності (1 у.о)
Бути все життя задоволеним
собою (2 у.о)
7-а пара
Можливість робити все,
що забажаєте і коли забажаєте протягом 5 років (2 у.о)
Пошана і любов до вас тих,
кого ви цінуєте (2 у.о)

8-а пара
Чиста совість (2 у.о)

Вміння досягати успіху в усьому,
чого бажаєте (2 у.о)
9-а пара
Диво, здійснене заради людини, яку кохаєте (2 у.о)
Можливість знову пережити
будь-які події минулого(2 у.о)
10-а пара
Сім додаткових років життя
(3 у.о)

Щаслива старість (3 у.о)


 А тепер скажіть мені будь ласка, чи шкода вам того чого не придбали?
 Чи хотіли ви щось змінити?
Можете зробити наступний висновок: не треба поспішати з передчасними діями, проте в той же час, не треба зволікати.
8. Вправа - руханка «Мости».
Мета: показати перевагу конструктивної взаємодії.
Інженерні споруди для комунікацій — мости відіграють важливу функцію з’єднання, ми часто милуємося їхньою дивовижною формою.
Об’єднавшись у групи по дві особи, пофантазуємо та побудуємо свій неповторний міст. Група з 4, 6, 8  чоловік будує новий міст.
Нарешті побудуємо Міст майбутнього всі разом.
Чого вчить нас ця вправа? Обговорення.
Висновки. Вміння будувати мости – це вміння налагоджувати комунікації з людьми, вміння спілкуватися та бути толерантними.
9. Вправа  «Реклама професії».
Мета: зробити вибір професії більш усвідомленим, розвивати навички групової взаємодії.
Протягом 2 – 3 хвилин вам необхідно об’єднатися в групи, якщо вибір вашої професії співпадає з однолітками. Якщо ви якщо ні, вам пропонується по-працюють самостійно. Завдання:  зробити рекламу своєї професії у вигляді заставки на телебаченні, або як рекламний щит. Реклама повинна містити:   символ професії;  девіз; особливості, які відрізняють її від інших.
Ви можете використати при цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів і Вашу фантазію.
Обговорення.
Які почуття у Вас викликало це завдання?
Чим відрізняються Ваші професії?
Назвіть, чим вони схожі між собою?
З якою метою виконувалася ця вправа?
10. Рефлексія.
Повернемося до нашої веселки. Віднайдіть очима те місце, де вона ховається за обрій. Там знаходиться горщик із золотом, про який нам розповідає легенда. Отже, якщо ваші очікування щодо тренінгу здійснилися, то помістіть до горщика із золотом золоті стікери у вигляді монет з очікуваннями з веселки.  Якщо ваші очікування не здійснилися, то залиште їх на веселці. Прокоментуйте.
Повернемося до наших карток, оберіть по одній картці, яка характеризувала б ваш настрій на сьогоднішній день. Презентації дітей.

11. Підбиття підсумків. Вправа-гармонія  «Жовта валіза».
Мета: одержання зворотного зв’язку від групи, підвищення само оцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.
От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття.  Я дякую всім за те, що були активними,  цікавими та захопливими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – гармонія, яка носить назву «Жовта валіза». Чому жовта? Жовтий – колір сонця, позитивного настрою та відмінного  самопочуття. І саме в цю, наповнену приємними почуттями валізу, ми з вами поскладаємо все, що знадобиться нам в майбутньому. Тому на стікерах зазначте це.  А щоб згадувати нашу зустріч було приємно, давайте кожен напишемо теплі побажання або враження від заняття.
Будуючи своє майбутнє, я хочу щоб ваші людські якості, професійні та особистісні риси тільки зміцнювалися, розвивалися, вдосконалювалися. Прийде   той день, коли необхідно буде обрати своє майбутнє. Хочеться, що ваші вчинки були виваженими.
Наприкінці нашої зустрічі, мені хотілося б згадати один крилатий латинський вираз: «Я зробив усе, що міг, нехай хто може, зробить краще». Нехай це стане кредом вашого життя і керівництвом до щасливого майбутнього.
Я дякую вам всім за увагу та співпрацю. Впевнена, що всі ми сьогодні заслуговуємо на гучні дружні оплески.










ДОДАТКИ
Пам’ятка «Як обрати майбутню професію?»
Вибираючи свою майбутню професію, запам'ятай:
1.Вибір професії - важливий крок у житті кожної людини, тому роби його усвідомлено, враховуючи свої схильності та здібності.
2. Розділяй професії на хороші та погані, цікаві й нецікаві, важкі й легкі.
3.Все залежить не від професії, а від  твого ставлення до неї.
4.Не вибирай професію "за компанію" разом зі своїми друзями. Пам’ятай: те, що підходить твоєму  другові, може не підійти тобі.
5.Радься з батьками, друзями, вчителями, але, беручи кінцеве рішення, прислухайся до своїх бажань та потреб.
6.Запам’ятай, що світ професій набагато більший  кількості шкільних предметів.
7.Не вибирай професію на підставі свого улюбленого предмета у школі або ставлення до вчителя.
8.Збирай як можна більше інформації про різні професії.
9.Вивчай самого себе, май чітке уявлення про свої інтереси та схильності.
10.Уточни, чи є на ринку праці попит на обрану тобою професію.
11.Найди можливість поспілкуватися з представниками обраної тобою професії.
12.Якщо ти невдало обрав професію, пам'ятай, що її можна змінити у будь-якому віці. Для цього потрібно мати лише бажання.
____________________________________________________________________
Тренінгове заняття для учнів 9-11 класів
«Цінність людського життя»

Мета: розкрити значення і цінність життя людини; формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх; сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей; виховувати вміння адекватно реагувати на життєві випробування.

Обладнання: папір, бейджики, стікери, олівці, плакати «Правила роботи групи», «Серце сподівань», скріпки, «Мішок щастя», папір, шкала цінностей.

Епіграф:                                                               «Життя-це те, що люди більше
                        всього бажають зберегти і менше
                            всього оберігають»
                                                Жан  де Лабрюйер

                              Хід тренінгу
1.     Створення позитивного настрою. Вітання

Візьміть промінь сонця, і спрямуйте його туди, де панує темрява.
Візьміть усмішку і подаруйте її тому, хто її так потребує.
Візьміть доброту і подаруйте тому,хто сам не вміє віддавати.
Візьміть віру і дайте кожному,хто її не має.
Візьміть любов і несіть її всьому світові.
 Дякую!

2.  Знайомство
Вправа «Цінністю для мене є …»
Мета: розвиток позитивного мислення, налаштування на успіх.
         Доброго дня, дорогі друзі. Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч принесе вам приємні емоції.  Перш, ніж ми розпочнемо нашу роботу, нам потрібно познайомитися. У кожного із вас є бейджики. Візьміть фломастери і напишіть на них своє ім’я. Потім, по черзі кожен учасник буде називати своє ім’я і розповість про те що для нього є цінністю у житті. Розповідь можна розпочати словами: «Цінністю для мене є…»
3. Вступне слово тренера
Спостерігаючи, як трава прориває панцир асфальту і пробивається до сонця, мимоволі дивуєшся силі життя, яка таїться в ній. Це прагнення жити в будь-якій ситуації, властиво всьому живому.
Живим істотам невластиво припиняти своє життя мимоволі. І лише вершина всіх земних творінь — людина — інколи здійснює вбивство самої себе. Чому і як це відбувається? Чому загальний закон виживання всього живого раптом перестає діяти, коли мова заходить про людину?
Людина єдина зі всіх живих істот, яка для продовження життя потребує не лише задоволення своїх потреб: у їжі, теплі, сні і продовженні роду. Людині, як істоті не лише тілесній, але і духовній, необхідні свідомість життя і існування ідеалів, до яких вона прагне.
І якщо трапляється крах цих ідеалів, то пропадає сенс, ради якого людина живе. Коли людина не знаходить в собі сил вийти з цієї кризи або перетерпіти її, розв'язка буває страшною — життя, позбавлене сенсу, може викликати у людини бажання припинити своє фізичне існування.
Думка закінчити життя самогубством з'являється тоді, коли людині здається, що їй дуже погано, а шляху поліпшити ситуацію вона не бачить. У наших предків в багатьох поколіннях було багато горя: розруха, голод, війна, але вони все витримали і подарували життя нам.
Життя – це дар. Часто люди в своїй гордині виголошують: «А навіщо мені цей дарунок – життя? Я його не просив!» Так, дійсно не просив. Дарунки взагалі робляться не за проханням, а від чистого серця. Інша справа, як ми сприймаємо цей дарунок і чи цінуємо його!
Тому тема нашого сьогоднішнього заняття «Цінність людського життя»
4. Вправа «Скарбничка правил роботи»
Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час заняття, створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи.
В житті кожна людина дотримується певних правил, і кожен тренінг починається також з правил. Тому пропоную вашій увазі правила роботи нашої групи, якими ми будемо керуватися під час тренінгу.
1.     Активність
2.     Щирість
3.     Слухати і чути
4.     Говорити коротко і по черзі
5.     Конфіденційність
6.     Говорити від свого імені
7.     Ініціативність
8.     Повага
9.     Принцип «Тут і зараз»
10.          
-         Чи  погоджуєтеся ви з даними правилами?
-         Можливо, будуть ваші доповнення?
-   Якщо заперечень немає, продовжуємо нашу роботу.
5. Вправа «Моє  Я»
  З однакових аркушів паперу, складених навпіл без ножиць сформувати половинки контуру людського тіла, розгорнути фігурки . Поміркувати, чому з однакових папірців  за однаковою інструкцією вийшли різні фігурки. Про що це свідчить?
Висновок: кожна людина є неповторною. Кожна людина-це особистість.

Особистість-це цілеспрямована людина з визначеною системою життєвих цінностей та поглядів, обраним життєвим шляхом та унікальним внутрішнім світом.

6.                Вправа «Очікування»
Мета: визначити сподівання й очікування учасників від заняття .

На дошці-плакат із зображенням серця. На початку тренінгу учасники пишуть на своїх «чоловічках» очікування і прикріплюють біля серця, в кінці - переносять на серце.
7.                Притча “Найважливіші речі”

Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.
– Що тебе тривожить, юначе?    – запитав старець.
– Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливі­ше, — відповів юнак.
-  Це дуже просто, — сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак.
Заповнивши глечик по вінця, запитав:
—      Цей глечик повний, чи не так?
—      Так, — погодився юнак.
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камін­ням. Він усміхнувся і запитав:
—      А тепер глечик повний? Юнак ствердно кивнув. Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.
—      Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.  Він хвильку помовчав, а відтак мовив:
—      Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім,
матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.
Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:
– Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб’ють у проміжки між ними.

Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі»
·         Які життєві цінності схожі на велике каміння, які – на мале, які – на пісок?
·         Як ви їх розрізняєте?
·         У якому порядку ви «наповнюєте глечик» на цьому етапі свого життя?
·         Як можна більше дбати про велике каміння?

8.     Інформаційне повідомлення 
Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, про що вони мріють ,до чого прагнуть

9.Вправа «Шкала цінностей».
Об’єднання в групи за цінностями, які назвуть учасники, наприклад:сім’я, друзі, краса.
Усі групи отримують однакові набори. Тренер пропонує вибрати з них спочатку 10, потім 5 найважливіших цінностей   і поставити в ієрархічній послідовності за ступенем значущості.
Цінності
1. Самостійність як незалежність у судженнях та оцінках

2. Упевненість у собі (незалежність від внутрішніх протиріч і сумнівів)

3. Матеріальна забезпеченість (відсутність матеріальних труднощів у житті)

4. Здоров’я (фізичне й психічне)

5. Задоволення (життя, сповнене задоволень, приємного про­ведення часу, безліч розваг)

6. Цікава робота

7. Любов (духовна й фізична близькість із коханою людиною)

8. Свобода й незалежність у вчинках і діях

9. Краса (відчуття прекрасного в природі й мистецтві)

10. Гарні й вірні друзі

11. Пізнання (можливість самоосвіти, розширення кругозору, інтелектуального розвитку)

12. Щасливе сімейне життя

13. Творчість (можливість творчої діяльності)

14. Суспільне визнання (повага з боку інших людей, колекти­ву, товаришів)

15. Активне діяльне життя

16. Рівність (братерство, рівні можливості для всіх)


До життєвих цінностей психологи відносять також цікаву роботу, благополуччя в родині, впевненість у собі, самостійність, наявність гарних і вірних друзів, творчість, красу природи й мистецтва, свободу, життєву мудрість, суспільне визнання.
Рішення приймається спільно. Така технологія допомагає впорядкувати дискусію і навчитися аргументувати свій вибір. Ця вправа допомагає створити ієрархію цінностей, висловити свою думку. Коли учасники виберуть 5 цінностей, попросити щоб ці цінності написали на листках, а потім по черзі групи презентують, вивішуючи на шкалі діаманта. Після завершення вправи варто попросити представників команд ознайомити клас із результатами командної роботи і розповісти про те, як проходила дискусія.
Слово тренера:На жаль, більшість людей усвідомлюють цінність здоров’я тільки тоді, коли виникає серйозна загроза для здоров’я або коли воно вже значною мірою втрачене. Тоді хочеться його повернути. Тим часом здорова людина, як правило, рідко замислюється про своє здоров’я.

10.Вправа «Скріпка»
Мета: усвідомлення цінності здоров’я.
Учасникам роздають по одній скріпці, пропонуючи її розігнути і скласти в якусь фігурку. Потім просять скласти у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
–         Отож, уявимо, що наше здоров’я – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, при цьому не захищаючи себе. Потім ми хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скрипку у початкову форму.
Висновок. Здорова людина може й повинна орієнтуватися у своєму способі життя на позитивний досвід старшого покоління й на негативний досвід хворих людей.
Важливою складовою здорового способу життя є не тільки відсутність хвороб, але й відчуття щастя, гармонії із собою й навколишнім світом, твор­чість, можливості власної реалізації.
11.             Вправа «Мій портрет у променях сонця»
Мета: вчити позитивно про себе думати, розвивати навички самоаналізу.
Завдання: учасникам пропонують намалювати сонце, в центрі якого написати своє ім'я чи намалювати свій портрет. Потім замість промінчиків їм слід написати свої найкращі якості, все хороше, що вони можуть про себе сказати. Намагайтесь, щоб промінів було якомога більше. Переконайтесь, що ви справді цілеспрямована, дієва людина. Учас­ники можуть зачитати відповіді.
12.            Притча «Мов ті кульки, що трясуться»
 Мета: навчити позитивно мислити.
Завдання: ознайомити з текстом притчі та провести дискусію за її змістом:
- «Якщо в ящик насипати дерев'яні та стальні кульки одного розміру і почати їх трясти, то скоро дерев'яні шарики опиняться зверху, а стальні — знизу, незалежно від того, як трясти. Кульки знають свій шлях. Кожна свій.»
  Невже ми дурніші за них? Коли життя нас трясе, ми можемо ворушитися в ньому. Якщо знає­мо, де вихід.
- «Ви їдете у переповненому автобусі і намагаєтесь просунутися до виходу. Якщо автобус хитнеться, чи загальмує, чи різко прискорить рух, ваші зусилля протиснутися до виходу будуть більш ефективними: цілеспрямовану людину струси, як успіх, так і неуспіх, рухають уперед до мети.»
   Немає поганого без доброго. Чи успіх, чи неуспіх буває, знає лише той, з ким це трапилось.
13. Вправа « Мішок щастя».
Мета: формувати в учасників усвідомлення життєвих цінностей як основи бачення власної життєвої перспективи.
Завдання: Написати на стікерах, що для кожного треба, щоб бути щасливими. Обговорити по колу.
Вкинути  стікери у мішечок « Мішок щастя»
Зберемо всі наші побажання у мішок і назвемо його « Мішок щастя»
А зараз візьміть шматочок свого щастя і поділіться з іншими
Будьмо щасливими сьогодні! Не втомлюймось приносити щастя своїм близьким! Бо ж кожен день – єдиний та неповторний. Бо ж кожен з нас заслуговує на радість та посмішку!

14.Вправа «Визначення здійснення очікувань учасників»
Наше заняття добігає кінця. Сьогодні ми з вами шукали відповіді на запитання що є цінністю життя.
Ø Що корисного ви дізналися?
Ø Які завдання було важко виконати?
Ø Чи здійснилися ваші очікування?
Якщо ваші очікування  й сподівання справдилися, то ваші фігурки  перемістіть на наше  «Серце сподівань»
15.Вправа «Чаша»
Мета: завершити роботу на емоційному піднесенні.
 Хід вправи
Учасники беруться за руки. Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром , додайте якомога більше віри,все це добре перемішайте, намажте на шматок ,відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму щляху.








    ПОРАДИ СУЧАСНОМУ    КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ






Молодий класний керівник
Зазвичай початківці класні дуже хвилюються, переживають, адже крім дітей міряти оцінюючим поглядом їх будуть і батьки. Такої категорії класних керівників варто вдатися до ряду простих, але дієвих порад:
  • Законспектуйте план свого знайомства з класом, з батьками. Через хвилювання отже можуть виникнути незручні паузи, підказка повинна бути під рукою.
  • Не намагайтеся відразу загравати з хлопцями. Вони можуть прийняти це за вашу слабкість, яка є відмінним приводом відсутності авторитету і підпорядкування. Ви повинні бути доброзичливі, відкриті, але при цьому ж суворі. Діти дуже добре це відчувають. Відразу визначте ту дистанцію, яка допоможе вам керувати класом, а не вибудовувати більш-менш безпроблемні відносини. Але і в строгості не перестараєтеся. Клас вас буде просто боятися і, м’яко скажемо, недолюблювати.
  • Обговоріть правила ваших взаємин. Діти будь-якого шкільного віку залишаються дітьми і люблять грати в рольові ігри. Їм все ще потрібні правила гри. Дайте хлопцям зрозуміти, як ви бачите поважні довірчі відносини. З першої зустрічі вони повинні усвідомити, що ви йдете з ними на реальний контакт.
  • Ваші перші зустрічі не повинні складатися з одних формальностей. Обов’язково виявляйте цікавість до всіх і кожного. Їх багато і кожен хоче заявити про себе. Та й вам буде простіше зрозуміти, що вдає із себе кожен ваш учень.
  • Ведіть щоденник. Для молодого класного керівника це реальна можливість контролювати процес. На початку роботи вам важко буде тримати в голові безліч інформації, адже у кожного учня будуть якісь поточні навчальні питання. Часто молодий педагог навіть не уявляє собі, як широко розуміються його обов’язки. Він повинен знати про стан навчання дитини, про його поведінку, взаємини з класом і вчителями, обстановкою в родині і т.д.
Як заслужити авторитет у класу?
Хлопці не повинні бачити ваше байдужість ні в якому його прояві. Кредит довіри буде вичерпаний в ту ж секунду. Навіть якщо у вас немає часу для вирішення виниклої проблеми, дитина повинна бачити вашу готовність допомогти. Звичайно, не варто виділяти «любимчиків». Ви повинні зберігати розумний нейтралітет. Намагайтеся стимулювати дитячу активність прикладами інших хлопців, але робіть це тонко. Кожна дитина повинна бачити чийсь успіх, чиїсь досягнення як реальну мету для себе. Одна з ваших головних завдань – згуртування колективу. У ваших силах об’єднати навіть клас, що складається з маленьких угруповань. Найвірніший спосіб – колективна перемога. Ніщо так не об’єднує, як спільний дух радості, задоволення, значущого досягнення. Для початку цього можуть бути шкільні конкурси та заходи, яких чимало в плані виховної роботи. Потім ви можете скористатися благами сучасного суспільства: чимало цікавих конкурсів або проектів проводиться в Інтернеті. Хлопцям цікаво вийти за рамки своєї школи, зробити щось нове і яскраве, а значить, відзначитися. Побачивши вашу ініціативу, діти відзначать для себе, що ви дійсно їх друг і помічник. Намагайтеся стежити за змінами в житті кожного учня. Не соромтеся вітати хлопців з сімейними святами, відстежуйте їх позашкільні успіхи. Хлопців чіпає така увага, до того ж не всі отримують його в достатку від зайнятих батьків.
Портрет сучасного класного керівника
Перша умова – сучасний класний не повинен стояти на місці. І самоосвіти це стосується насамперед. Ви повинні мати уявлення про психологічні особливості віку хлопців вашого класу. У вас вони повинні бачити інтелігентного й освіченого людини. Зрозумійте, вони діти свого надтехнологічний часу. Вони більше спілкуються в Інтернеті, мають більше доступу до всілякої інформації, а це може мати як позитивний, так і негативний відгук. Чудово, якщо і в вас вони будуть бачити людину сучасного. На класних годинах піднімайте теми, які важливі для них сьогодні. Будьте відверті і шукайте відповідь відкликання. Будьте тактовні і делікатні, цінуєте неповторність особистості кожної дитини. Влаштовуйте спільні перегляди актуальних фільмів, обговорюйте разом з ними. Направляйте їх на взаємодію з молодшими школярами, заохочуйте шефство. Дійте в одного ланцюга з батьками. Ваші виховні старання повинні бути об’єднані однією метою і рухатися в одному напрямку. Залучайте батьків до общеклассной справах. І навіть якщо спочатку це буде нелегко, такий досвід надзвичайно корисний. Ну і, звичайно, любите дітей. Без цієї умови навряд чи можна бути хорошим класним керівником.

_____________________________________________________________КРИТЕРІЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ
критерії
Першокласник сьогодення і першакласник в минулому – різні поняття. В наш час від дитини в першому класі вимагають більше, ніж це було раніше. Тому, щоб адаптація до школи проходила нормально і у дитини не зникло бажання вчитися, малюк повинен бути ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ.

Існує ряд показників, за якими ми можемо визначити чи готова дитина до школи. Тут зібрані всі основні критерії, за якими психологи здійснюють відбір.
Отже, було б добре якби дитина змогла б:
1. Назвати себе (П. І. Б.), маму, тата, бабусю, дідуся (орієнтація у внутрішньосімейних зв’язках)
2. Знати пори року, кількість і назви місяців у році, днів у тижні. Знати які зараз рік, тиждень, день. Вміти відповісти на питання типу «Коли птахи відлітають на південь», «Коли холодно і іде сніг», «в який день люди не ходять на роботу», «В яку пору року листя жовтіє» …
3. Розказати назви всіх оточуючих її предметів: меблі, посуд, одяг, побутові та електроприлади, рослин, тварин, явищ природи, назви улюблених мультфільмів, казок, книжок, імена улюблених героїв.
4. Вміти прочитати (можна по складам) невеликий, простий текст з декількох речень.
5. Бути в змозі написати або скопіювати просту фразу, наприклад, «він їв суп»
6. Прямий і зворотний відлік в межах 20.
7. Вміти складати і віднімати числа в межах 10.
8. Володіти навичками узагальнення (в картинках вибрати що об’єднує …), виключення з ряду.
10. Знаходити схожість і відмінності між предметами.
11. Вміти скласти розповідь за картинкою або за серією картинок.
12. Знати основні геометричні фігури – коло, овал, прямокутник, трикутник, квадрат, вміти їх намалювати.
13. Запам’ятати 5-7 слів з 10 чітко названих.
14. Вміти розповісти напам’ять невеликий вірш
15. Вміти відповісти на питання: що буває раніше – обід чи вечеря, хто більший – корова або коза, у корови дитинча теля, а у коня …
16. Знати 10-12 основних кольорів.
17. Вміти намалювати фігуру людини з усіма основними частинами тіла.
18. Слухати казку і переказати ключові події.
19. Утримувати увагу на заданому виді діяльності 10 хв.
20. Розуміти що таке школа, чим там займаються і навіщо туди ходять.
21. Вміти визначати напрямок: вперед, назад, направо, наліво, вгору, вниз.
22. Уважно слухати і виконувати завдання, які пропонуються в усній формі;
23. Може самостійно виконувати необхідне завдання за зразком, який сприймається зором.
Фізіологічні показники:
1. Зміна не менше 5 молочних зубів на корінні.
2. Дістає рукою через верхівку до верхньої частини протилежного вуха (Філліпінський тест).
3. Якщо дитина стоїть боком проявляється прогин хребта в попереку.
4. Яскраво проявляються суглоби на пальцях і колінах.
5. Вміє кидати і ловити м’яч.
6. Вміє зав’язувати шнурки, застібати ґудзики, блискавки – це ознака розвитку дрібної моторики.
7. При рукостисканні – її великий палець вгорі.
8. Скачок в зрості.
9. Може повторити прості пальчикові ігри (наприклад, по столу переминати пальцями, зробити пальцями «перемога» і т. д.).


Немає коментарів:

Дописати коментар