РОБОТА КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ


ЯК ГОТУВАТИСЯ  ДО БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
1. За 2-3 тижні до проведення батьківських зборів слід оголосити про них учням, підкресливши необхідність відвідин батьками цих зборів, повідомивши тему зборів, і перевірити, чи зробив учень запис про це в щоденнику. Такий термін дозволить батькам вирішити питання про звільнення цього вечора і створить психологічний настрій на обов’язковість відвідин. А за 3-4 дні в щоденниках робиться повторний запис-нагадування.
2. До підготовки зборів, як правило, залучаються члени батьківського комітету або актив батьків. Необхідно продумати, хто з батьків зможе виступити по темі зборів. З кожним виступаючим потрібно поговорити, відзначивши позитивні моменти у вихованні дітей і підкресливши основні напрями повідомлення. До зборів готується виставка робіт учнів, яка відображає їх класну або позакласну діяльність (зошити, реферати, конспекти, малюнки, вироби і т.п.). Великим успіхом користуються виставки учнівських стінних газет, з яких батьки дізнаються про громадське життя класу. До підсумкових зборів можна підготувати концерт учнів або виступ агітбригади. До початку зборів батьки можуть ознайомитися з виставкою педагогічної літератури з теми зборів.
3. Виступ класного керівника на зборах повинен бути добре підготовленим, емоційним, доброзичливим.
Виступ класного керівника перед батьками обов’язково повинен починатися з розповіді про позитивні факти в житті класу, містити аналіз негативних явищ і включати такі реальні пропозиції, які створили б у батьків установку на можливість виправлення даного несприятливого становища. У жодному випадку у виступі класного керівника не повинен бути висловлений сумнів у непоправності становища в класі в цілому й окремих учнів. На зборах можна доводити до відому всіх батьків тільки такі факти (позитивні і негативні) поведінки учнів, відносно яких у класного керівника існує повна ясність. Не можна постійно згадувати одні і ті ж прізвища учнів в позитивному і негативному плані.
Задача вчителя полягає в тому, щоб підтримати інтерес кожного батька до загальної роботи в процесі самих зборів. Це можливо тоді, коли батьки на фоні загальних справ бачать діяльність своїх дітей. Абсолютно неприпустимо «відчитувати» батька за промахи його дитини або зачитувати оцінки того або іншого слабкого учня. Така поведінка вчителя призводить до того, що батьки слабоуспішного учня перестають відвідувати збори. Проте необхідно повідомляти батьків про недоліки в роботі їх дитини, підказувати шляхи їх подолання. Конкретну інформацію про успіхи й особливо недоліки своєї дитини батьки отримують і від вчителя тут же, на зборах, письмово, Кожному батькові дається згорнутий удвічі лист паперу, на внутрішній стороні якого зроблені записи тільки для цього батька. Наприклад: «Саша став займатися краще. Проте прошу підсилити увагу до занять математикою. Прошу прийти на консультацію в середу о 16.00», «Мишко став розсіяним, неуважним. Чом би це? Прошу Вас залишитися після зборів для бесіди».
4. Класний керівник може практикувати лекції-виступи батьків, педагогів, юристів, медиків. Після виступу класного керівника можна організувати обговорення проблеми «за круглим столом», практикум, обмін досвідом сімейного виховання, відповіді на наперед поставлені питання і т.д.
З ряду питань, обговорюваних на зборах, ухвалюється рішення, яке доводиться до всіх батьків. Періодично батьківський комітет звітує про виконання ухвалених раніше рішень.
5. Чим більше батьків братимуть участь у підготовці батьківських зборів (навіть тільки повідомляючи про них іншим), тим активніше вони будуть поводитися на самих зборах.
На батьківських зборах слід подякувати і тим батькам, хто його готував, і тих, хто надавав допомоги школі між двома батьківськими зборами. У підготовці і проведенні зборів дуже допомагає анкетування батьків. У анкетах батьки пишуть про те, які питання виховання їх хвилюють, яку інформацію хотіли б одержати, яку допомогу у вихованні дітей можуть надати. Хочеться, щоб батьки частіше приходили на класну годину, словом, жили інтересами своїх дітей і класу в цілому.
Залучайте батьків до шкільного життя, запрошуйте їх до співпраці, на уроки, влаштовуйте з ними зустрічі.
Дякуйте батькам за все, навіть за найменші дрібниці.
Дякуйте багато разів за одне й те саме, бажано прилюдно.
 Ніколи не докоряйте батькам, які не відвідують батьківських зборів — це не сприятиме їхньому бажанню зустрічатися з вами частіше. Завжди щиро (без тіні сарказму) радійте їх появі в класі.
 Називайте батьків по іменах та по батькові, не вживайте поширених фраз «мама Петра Іванчука», інакше в батьків складеться враження, що вони вам цікаві лише в такому статусі.
На батьківських зборах наголошуйте на проблемі, а не на конкретній дитині. Водночас хваліть учнів персонально й обов’язково всіх. Знайдіть кілька теплих слів для кожної дитини.
Аналізуйте досягнення дитини з часу останньої зустрічі з батьками. Конструктивно окреслюйте проблеми та визначайте потрібну допомогу з боку батьків для її вирішення. Коли батькам пропонують посильну і конкретну модель докладання своїх зусиль, то віддача від них підвищується. Вони частіше звертаються по пораду до вчителя, а той, у свою чергу, має чудову можливість стежити за розвитком дитини в сім’ї.
Пишіть батькам листи з позитивними відгуками про вчинки дитини, з най меншого приводу, який може заслуговувати на схвалення.
АЛГОРИТМ ПРОВЕДЕННЯ ЗБОРІВ
ПРИВІТАННЯ БАТЬКІВ
Вітаючи батьків, не забудьте висловити їм свою радість від їхньої присутності на зборах, зі щирою посмішкою подякувати їм за їхній прихід до школи. Ведіть розмову так, начебто в класі тільки однодумці.
Ще до початку зборів знайдіть хвилинку поговорити з окремими батьками, звернути їхню увагу на виставку дитячих робіт, стенди з літературою, спеціально випущену стінгазету.
ВСТУП
Ніколи не починайте з негативної інформації. Спочатку знайдіть добрі слова про клас у цілому і про кожного учня зокрема. Такий вступ допоможе вам встановити контакт з батьками, налаштувати їх на співробітництво. Звертаючись до батьків, називайте їх по імені та по батькові. Для новопризначених класних керівників можна порекомендувати посадити батьків на ті місця, на яких сидять їхні діти, а перед собою покласти план-дислокацію батьків на батьківських зборах з їхніми прізвищами, іменами та по батькові. Починайте збори вчасно. Визначте регламент, дотримуйтесь його.
ВИЗНАЧЕННЯ КОНКРЕТНОЇ МЕТИ
Визначити мету зборів — це не тільки вказати, про що ви збираєтеся говорити, а й сформулювати, що, власне, ви хотіли б дати для кращого розуміння поставлених завдань. Таке повідомлення свідчитиме про те, що ви прийшли з діловими намірами — вирішити конкретні проблеми класного колективу.
Такий початок зборів дасть вам можливість поступово перейти до складних питань: проблем успішності, дисципліни, міжособистісного спілкування, якості викладання окремих предметів тощо.
Розповідаючи про дітей, вживайте слова «наші», «наш», а не «ваші», «ваш». Такий підхід іще раз нагадає батькам про те, що проблеми спільні і вирішувати їх треба у співпраці.
ГОЛОВНА ЧАСТИНА
Доповідь класного керівника на зборах слід виголошувати вільно. Формулюйте свої думки лаконічно, проявляйте доброзичливість, тактовність, уникайте менторського тону.
Виступ класного керівника не повинен тривати більше 20 хвилин. У виступі, метою якого є вирішення якогось конкретного питання, основну увагу слід приділити логічності, чіткості, обґрунтованості головної думки. Використовуйте факти, переконуйте аргументами, правильно упорядкувавши і сформулювавши їх.
Від викладення фактів переходьте до висновків. Після вашого виступу виділіть час на запитання, обговорення вашої промови.
Треба уважно і спокійно вислухати всі виступи і зауваження батьків, тактовно відповісти на запитання й висловити конкретні пропозиції.
Не зводьте збори до повідомлення про успішність учнів та їхню поведінку, обов'язково включіть до свого виступу питання психолого-педагогічного лекторію для батьків.
Після основної промови надайте слово запрошеним спеціалістам, гостям.
Не втрачайте почуття міри. Не перевантажуйте збори теоретичними викладками. Пам'ятайте, що збори проводяться після робочого дня, тому увагу батьків на одному питанні вам вдасться зосередити не більш як на 10-12 хвилин.
Не затримуйте батьків більш ніж передбачено регламентом: оптимальний час проведення зборів 1-1,5 години.
Якщо є необхідність повідомити негативну інформацію про окремих учнів, не розповідайте це при всіх, попросіть їхніх батьків залишитися після зборів, «для того, щоб порадитись відносно...», «для вирішення питань особистого характеру...» тощо. Батьки оцінять вашу делікатність і будуть налаштовані на співпрацю з вами.
ПЕДАГОГІЧНИЙ КОЛЕКТИВ ТА БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ КЛАСУ
Особливою вимогою до педагогічного колективу в цей день має стати обов'язкова присутність на робочих місцях усіх членів педагогічного колективу (заступників директора, вчителів-предметників, лікаря, психолога, соціального педагога), які зможуть відповісти на конкретні запитання батьків та за необхідності надати батькам кваліфіковану консультацію чи допомогу.
УХВАЛЕННЯ РІШЕННЯ ЗБОРІВ
Класні батьківські збори формують спільну точку зору на вирішення певної проблеми як батьків, так і вчителів, виробляють колективні рішення і єдині вимоги до навчання і виховання дітей.
Рішення батьківських зборів повинні бути оформлені протоколом. Протокол складається на кожних зборах секретарем, якого обрав батьківський колектив. Рішення батьківських зборів повинні бути скріплені підписами батьків.
Протокол має складатися й під час засідання батьківського комітету.
Класний керівник повинен чітко фіксувати явку присутніх, з'ясовувати причини відсутності окремих батьків.
Рішення, ухвалені на батьківських зборах, стосуються всіх членів батьківського колективу класу, зокрема й тих, хто з різних причин не з'явився на збори. Класний керівник має відпрацювати механізм передачі інформації батькам, які не змогли відвідати збори, ознайомити їх із порядком денним зборів та ухваленими рішеннями, зібрати підписи. Якщо класний керівник заздалегідь оповіщений про відсутність батьків, він повинен відразу визначити терміни індивідуальної зустрічі з ними, не чекаючи наступних зборів.
РЕФЛЕКСІЯ
Заключна частина зборів має на меті зосередження уваги батьків на узагальненні та рефлексії. Варто зробити її максимально приємною та позитивною: коротко підбийте підсумки всього сказаного на зборах, закличте до дії, дайте оптимістичний прогноз на майбутнє, подякуйте за співпрацю.
Для класного керівника дуже важливою є думка батьків про проведені збори. Рефлексія може проходити в різних формах: це висловлювання батьків, випуск «блискавки», оформлення колажу, інтерв'ю тощо. Наприкінці батьки оцінюють (усно чи письмово) значення зборів, їхню актуальність, корисність не тільки для всього класу, а й для себе особисто.
Рефлексія сприяє критичному підходу педагога до оцінки власної діяльності, дає привід для роздумів, адже ретельно підготовлені, змістовні, нестандартні за формою й актуальні за значенням батьківські збори можуть перевернути свідомість батьків, підвищити їхню відповідальність, пробудити в них величезний виховний потенціал.
АНАЛІЗ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ
Після проведення батьківських зборів необхідно визначити індивідуальний запит кожної сім'ї щодо виховання дитини в школі і, спираючись на нього, вибудовувати подальшу роботу з кожним конкретним учнем і класним колективом у цілому. Доречно також зробити аналіз проведених батьківських зборів. Схему аналізу подано у додатку 1.
Це допоможе уникнути помилок у роботі з батьками, вдосконалити техніку проведення батьківських зборів.
У період між зустрічами з батьками фіксуйте свої враження від індивідуальної роботи з сім'ями, відмічайте позитивну динаміку в навчанні, поведінці, спілкуванні з учнями та батьками. Проводьте моніторингові дослідження. Використовуйте ці матеріали на наступних зборах.

Немає коментарів:

Дописати коментар